DPS

“Jak szukać zgody?” – scenariusz zajęć dla najmłodszych

Decrease Font Size Increase Font Size Text Size Print This Page

zgodaTemat kompleksowy: “Ja i inni”
Temat dnia: “Jak szukać zgody?”

Cele:
− doskonalenie umiejętności rozwiązywania sytuacji problemowych,
− uświadomienie mechanizmu powstawania konfliktu,
− uczenie alternatywnych sposobów jego rozwiązywania,
− rozwijanie umiejętności wczuwania się w sytuację i przeżycia drugiej osoby.

Pomoce:
Magnetofon, kaseta z muzyką, „ robaczek”- maskotka z włóczki, kukiełki paluszkowe: „aniołek” i „diabełek” wykonane z pudełek od zapałek, pisaki, paski papieru z zagadką rysunkową.

Przebieg:

– „Impulsy ruchowe” – zabawa integracyjna.
Dzieci poruszają się w rytmie muzyki. W krótkich odstępach czasu nauczycielka wyłącza muzykę, podając głośno sposób poruszania się. Po wykonania zadania, nauczycielka włącza ponownie muzykę. Znowu wszyscy poruszają się w jej rytmie.
Przykłady impulsów:
− uścisnąć jak najwięcej rąk,
− dotknąć wszystkich 4 ścian,
− poklepać się wzajemnie po ramionach,
− stanąć na środku sali.

„Pary” – zabawa ruchowa typu „przeciwko sobie” wg W. Sherborne.
Dzieci siedzą w parach, plecami do siebie. Przepychają się. Jedno krzyczy – tak!, drugie – nie! Następnie zamieniają się rolami. Potem wykonują to samo ćwiczenie odpychając się rękami, nogami.

„Z czym wam się kojarzy słowo konflikt?” – burza mózgów.
− zapisywanie wypowiedzi dzieci na tablicy.

„Dlaczego dzieci się kłócą?” – rundka w kole
Dzieci przekazują sobie „robaka – irytujesz mnie” jednocześnie wypowiadając swoją opinię.

„Kłótnia” – ćwiczenia dramowe
Dzieci ruchem, gestem i mimiką twarzy naśladują osoby kłócące się.
Scenki improwizowane w parach:
Odtwarzanie sytuacji konfliktowych przedstawionych na obrazkach najpierw za pomocą gestów, a następnie włączając dialogi. Dzieci maja pokazać:
− przeszkadzanie w zabawie,
− niedopuszczenie do zabawy,
− spór o zabawkę,
− nie przestrzeganie reguł gry, zabawy,
− „chcę być pierwszy”
Określenie uczuć związanych z przyjęciem na siebie roli.

„Walka dobra ze złem” – teatrzyk kukiełkowy.
„Diabełek złości” i „aniołek zgody” pomagają rozwiązać problem – próby rozwiązywania konfliktów wynikających z przedstawionych poprzednio scenek. Dzieci manipulując kukiełką aniołka i diabełka prowadzą dialog zmierzający do rozwiązania kłótni. Diabełek ma za zadanie dawać złe rady, aniołek dobre.

„Co się mogło wydarzyć?” – zagadka rysunkowa.
Uzupełnienie historyjki obrazkowej. Dorysowywanie przyczyny zmiany radosnego nastroju na smutek lub złość, a następnie dorysowanie rozwiązania, dzięki któremu powróci dobry humor.

„Aha! Jak szukać zgody” – opowiadanie nauczycielki, na podstawie tekstu E. Kuryło pod tym samym tytułem, ilustrowane sylwetami.
− Przedstawienie konfliktu wynikłego między dwójką dzieci, którego przyczyną była „walka” o klocki oraz sposobu jego pozytywnego rozwiązania.

Nauka wierszyka „Dobra rada”

Dobra rada

Gdy napotkasz na przeszkody
zamiast płakać – szukaj zgody.
Kłótnie, bójki, złe humory
złym lekarstwem są na spory.
Czy jest z tego jakieś wyjście?
Porozmawiać – oczywiście!
Może znajdziesz przyjaciela?
Zgoda łączy, gniew rozdziela.
Gdy ją mamy – wszystko gra.
Wiesz, co robić już?
– Aha!

Opracowała: Krystyna Badowska

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *